Wednesday, May 15, 2013

Contengan 5 hari sebelum final exam.

Assalamualaikum.
  1. Ramai kawan se-batch saya menerima tiket pulang ke Malaysia hari ini. Terasa seperti mendapat satu tamparan realiti. Waktu bersenang-lenang semakin menghampiri penamat. Kami dijadualkan kembali ke Malaysia for good 28 Jun ini, insya-Allah. Dan mulai 29 Jun, kehidupan sebenar akan bermula. "Malaysia adalah medan realiti yang sebenar." Itulah yang sering dituturkan naqibah saya. Segala ilmu, tarbiyyah, mutiara hidup dan hikmah yang saya kutip sepanjang 3 tahun di uk akan dicabar untuk aplikasi dan implementasi di Malaysia nanti. Doakan, moga saya mampu untuk memberi semula kepada masyarakat - bukan sahaja dari sudut dakwah, bahkan dari segenap kemampuan dan kemahiran yang diperlukan. Doakan juga, moga saya sentiasa kuat dan tetap tsabat di jalan D&T. Jujur, saya nervous sebenarnya untuk bersemuka dengan realiti yang sedang menanti di hadapan.
  2. Saya mula mencongak corak kehidupan di Malaysia. Apa yang boleh saya lakukan? Alhamdulillah, saya gembira dengan budaya menyebarkan dan perkongsian ilmu yang kelihatan semakin subur di Malaysia. Buku Jalanan, TFTN, street dakwah, ceramah-ceramah agama, seminar politik, pendidikan, etc., dan bermacam program lagi. Memandangkan kehidupan di Ipoh nanti seakan kurang sibuk, insya-Allah akan cuba dimanfaatkan masa terluang dengan program sebegini. But, i'm really enthusiastic about Buku Jalanan dan TFTN project. 
  3. Final examination saya bermula 20 May nanti. May all the TeSLians pass with flying colours. Selamat berjaya, kawan-kawan! :D
  4. I am in the midst of making decision about an important thing. Indeed, deciding would never be easy. Belajar membulatkan tawakkal pada Allah. Semoga ditunjuki jalan yang paling lurus dan paling baik untuk saya (dan kita semua).
  5. 2 kakak senior TeSL bakal berkahwin hujung may dan awal jun nanti. begitu juga dengan sahabat kesayangan saya, nazahah ibrahim dan kak afifah. sedih sebenarnya tak dapat hadir walimah kalian. cuma mampu menghantar doa dari jauh. mabruk sisters! may the love last till jannah, insya-Allah. :)

No comments: