Tuesday, December 6, 2011

pasca 20-an.

assalamualaikum.

alhamdulillah.
thumma alhamdulillah.
thumma alhamdulillah.
puji-pujian ke hadrat Allah s.w.t atas
nikmat hidup, nikmat iman, nikmat islam, nikmat tarbiyyah.


29 november yang lalu, genap 20 tahun umur saya.
tidak seperti 19 tahun sebelumnya,
tarikh ini tidak saya tunggu dengan penuh rasa excited.
i did wonder why:
(a) adakah anjakan umur merubah perspektif saya tentang hari lahir?
(b) atau mungkin saja ucapan-ucapan selamat yang diterima seawal 26 november menguburkan excitement itu?
dan err..
setelah seminggu mendalami persoalan ini,
jawapannya adalah (b).
:p


orang pertama yang memberi ucap selamat kepada saya adalah mimi,
sahabat karib saya di malaysia, melalui facebook.
saya ingat malam 26 haribulan itu saya terjaga pukul 2 pagi.
sambil menunggu mata tertutup kembali,
saya menjenguk facebook bila terlihat terdapat 1 notification.
Mimie Kamaruddin writes on your wall.
*klik*
ten, epi besday...
*mata terbuka besar*
(seriously, i almost jumped out of the bed!)
*tutup facebook, buka kalendar*
26 November. Happy Birthday, Ayih!
*sigh*
*muka confuse*
*buka facebook balik*
ten, epi besday..wish awal2 sene..takut xleh on9..hee
*pap! facepalm*
*sambung tidur dengan hati kecewa*
mungkin hempukan di wajah itu terlebih kuat -
cukup untuk membunuh excitement menunggu tarikh 29 itu pada harihari seterusnya.
heh.
dan pada waktu uk masih 28 haribulan,
dinding facebook saya sudah dipenuhi ucapan selamat dari warga malaysia.
terus terkubur perasaan excited tu.
in fact, i slept at 11.30 that night -
sesuatu yang TAK PERNAH berlaku dalam hidup saya sebelum ni.
fatin marini kalau tak tidur pukul 2 pagi pada malam hari jadi dia,
memang bukan fatin marini namanya.
:p


di sebalik peristiwa yang membunuh excitement tadi,
banyak juga perkara-perkara yang menyeronokkan berlaku.


1. adik saya berumur 11 tahun menghantar mesej pada 28 haribulan:
aten, adik tahu it's not yet 29th in uk.
tapi adik hantar mesej ni awalawal because
i wanna be the first person to wish you happy birthday.
sangat sweeeeet okay?
terharu sangat!
T_____T


2. dialog antara mama dan abah:
mama: *nyanyi lagu happy birthday*
abah: buat apa nyanyi? kan dah 23. tak payah nyanyi lah.
marini: :/
mama: bila pulak umur dia 23?
abah: habis tu?
mama: she's just 20!
marini: abah ni umur anak pun tak ingat. :|
abah: lah, ingat kan dah 23. ingat kan dah boleh dapat menantu tadi.
mama dan marini: abah! *rofl*
seriusly, saya tak pernah terfikir yang selama ni abah ingat saya dah 20+.
apakah lagi nak terfikir yang abah dah tak sabar nak dapat menantu.
errrrr.
hurm, gamaknya abah ni bosan sangat kat rumah takde teman.
tapi, mama kan ada?
heh.


3. the not-so-surprise birthday party:
kisahnya begini.
dari kecik, selalunya orang yang akan belanja saya waktu hari jadi.
sebab dah 20, i want to do things the other way around on my birthday.
jadi, saya berniat nak belanja kesayanganS minum di costa lepas habis kelas as sort of my 20th birthday celebration.


hearties:
thanks for being such an angel to me -
being there for me through my thick and thin,
loving me for who i am,
being my pillars of strength,
forgive my mistakes,
bear my imperfections.
wipe my tears,
laugh to my stupid jokes,
listen to my repeated stories,
help to heal my pain,
comfort me when i feel scared,
console me when feel sad,
talk to me when i feel lonely,
lend a hand when i'm in need,
be a mother to me when my mother is not around,
be a sister to me when i have none.
I thank Allah for your presence it my life.
Our friendship is among the best thing that ever happened to me.
:)
the twist in my story was,
kesayanganS had been planning something for me and it would take place at costa as well.
i did not know about this until i invited omma to join us just before we went to costa.
suddenly, omma said something like this:
"shahril yang ajak ke?"
when i said nope, it was me who do the planning bla bla bla,
omma's faces was like err..
inexplicable but enough to make me realize that 'something' was going on behind my back.
ahaha!
that was why the suppose-to-be-surprised party was no longer surprising.
heh.
yet, it was a blast.
:)


4. surprise dari syida&adikadik:
this one was a real surprise.
rasa macam terharu nak menangis,
tapi segan.
T____T
on the 30th, it was wednesday.
saya tiada kelas pada hari rabu dan oleh sebab itu,
saya mencadangkan pada syida untuk adakan usrah adikadik di rumah saya.
namun, mereka tidak datang ke rumah untuk berusrah semata-mata.
 mereka datang ke rumah dengan membawa hadiah buat saya.
i barely knew them.
baru duduk berhalaqah dengan mereka 2 kali.
yet, they were willing to give this much for me.
for the card and the tiger,
and the smile and laughter,
for the love and the ukhuwwah,
thanks love!
:')


dan apa yang paling menyeronokkan tentang sambutan kali ini adalah saya dapat hadiah yang saaaaaaangat banyak: dari kesayanganS, dari adikadik dan syida, dari kak athi, dari usrahmate, dari family, dari Allah.
:)


this is half of what i've got.
there's more.
:D


----------------------------------------------------------------------------------
update (221211):
tahun ni, 20 hari saya sambut hari jadi tahu?
melihat sunrise di malaga adalah penutup sambutan yang paling baik sekali.
:')

No comments: