Thursday, December 29, 2011

tentang kasut, dan dia.

assalamualaikum.

semalam, saya keluar ke tesco bersiar-siar bersamasama cik kesayangan nur farah azwa. memandangkan kami sudah lama tidak keluar rumah (saya langsung tidak keluar rumah setelah pulang dari birmingham), kami mebunuh masa dengan menapak masuk ke charity shops yang terdapat dalam gedung tesco itu. sudah habis bermain-main di sana, kami menuju pula ke butik new look. 

26 disember yang lalu merupakan boxing day di uk. dan promosi barangan murah itu masih berterusan sehingga semalam. memasuki butik itu membuatkan rahang saya jatuh (baca: my jaw drops). masakan tidak, kasutkasut dengan pattern terkini dan sangatlah cantik dijual dengan harga yang sangat murah. mata saya tidak berkelip memandang setiap pasang kasut di atas rak. sungguh, saya memang perempuan yang gilakan kasut. hati saya mula membuat pilihan. tangan mencapai-capai semua kasut yang berkenan. dan otak, mula berkirakira akan duit cukai rakyat yang akan terkorban di butik ini. 

dan setelah tiba waktu untuk mebuat pilihan kasut yang akan dibawa pulang, ada sesuatu yang melintasi fikiran saya. dia; yang tidak perlu saya sebutkan namanya siapa. 

*flashback*
sejak dari kecil, saya memang amat sukakan kasut. berpasang-pasang kasut memenuhi rak. menjadi satusatunya anak perempuan mamabah selama 8 tahun memungkinkan saya untuk memiliki kasut yang banyak. bahkan, selepas kelahiran adik perempuan, mama masih juga tidak lokek untuk membelikan saya berpasang-pasang kasut sepanjang tahun. mungkin kerana mama juga sukakan kasut, dia tidak berkira menghabiskan duit untuk membeli kasut kepada kami. dan tabiat suka membeli kasut ini berterusan sehingga zaman remaja. tidak pernah ada sesiapa pernah menegur saya tentang tabiat ini sehingga saya mengenali dia.

sewaktu mulamula kenal rapat dengannya, dia tidak pernah berkata apa-apa tentang hal yang satu ini. namun, sewaktu cuti summer yang lalu, dia mengatakan sesuatu yang saya tidak pernah saya jangkakan:

"marini, aku tengok kau sungguhsungguh dalam memperjuangkan isu palestin. tapi, waktu kau beli kasut baru pernah tak kau sekali terfikir tentang mereka? you buy new shoes when you already have many but they have none."

*balik ke butik new look*
ya, saya teringatkan dia serta patahpatah azimat yang diucapkannya. terus sahaja saya meletakkan kembali kasut yang jadi pilihan hati - dengan ikhlas. i dont even give a second thought about buying it. terima kasih awak kerana telah menyelamatkan saya dari menyalahgunakan amanah. jika tidak, bagaimana untuk saya berhadapan dengan Allah di akhirat nanti? bagaimana untuk saya bersoal jawab di hadapanNya perihal 20 pound yang saya habiskan untuk kepuasan diri sedangkan lebih banyak insan di luar sana lebih berhak ke atasnya? 

...

dia, insan yang biasabiasa saja: tidak menjalani usrah, bukan dari kalangan ikhwah-akhawat, bukan anak uztaz atau imam, bukan bekas pelajar sekolah agama, dan tidak mengambil jurusan agama di universiti. tapi dia, mengajarkan saya tentang sesuatu yang tidak saya dapat dari orang yang 'baikbaik' ini. benarlah, tarbiyyah itu ada di mana-mana dan hikmah itu boleh didapati dari siapa sahaja bila Allah mengkehendakinya. kerana itu, jangan pernah memandang rendah pada orang yang 'biasa-biasa' ini. berada dalam biah solehah, bekerja dalam jemaah, ditarbiyyah secara formal, dan yang sewaktu dengannya tidak memberi lesen kepada kita untuk merasa lebih baik dari mereka. itu cuma wasilah yang Allah pilih untuk kita mendekatkan diri kepadaNya. ini jalan kita. dan mereka, ada jalan mereka sendiri.

10 comments:

[h][i][D][a][Y][a][H] said...

cewaaaah, fatiiin..masyaAllah..subhanallah, alhamdulillah, tersentuh saya dengar cerita awak fatin.

fatinmarini said...

dayah, itulah fatin waktu mulamula dia cakap dulu memang terus zasssss ke dalam qalbu. hee. :D

thuraiya said...

alaaa. akk nak share kt fb bule dop fatin?

fatinmarini said...

silakan kak.
may it benefit those who read. :D

Mohamad Shahrilniza said...

kamera?

fatinmarini said...

Kalau rajin, mari la amek kat rumah ni. Kalau malas, nanti kami bawak semua sekali di hari pertama persekolahan nanti.

Mohamad Shahrilniza said...

Hahah..buke laa..kamera tu mcm kasut jugopp ;p

fatinmarini said...

ceh. makan dalam. orang berniat je hari tu. tak beli lagi pun. tsk.

Mohamad Shahrilniza said...

Hayelaa...nnti tggu sampai warwick..ade hadiah..ade hadiah

fatinmarini said...

looking forward for the present. :D