Saturday, August 14, 2010

tak. kita bukan loser.

satu malam, anda berjalan di suatu lorong yang gelap pekat sambil membawa dua batang lilin yang sudah dinyalakan. di pertengahan jalan, anda terjumpa dengan seseorang yang terkapai-kapai mencari arah dalam kegelapan. dia tidak pasti jalan mana yang harus dituju kerana suasana yang amat gelap menyukarkannya mencari arah untuk meneruskan perjalanan. oleh kerana simpati dengan keadaannya, anda hulurkan sebatang lilin kepadanya - dengan ikhlas. dia tersenyum dan berterima kasih kepada anda. kini, dia sudah boleh meneruskan perjalanan dengan bantuan lilin tersebut. di pihak anda pula, suasana yang terang menjadi sedikit malap. walaupun agak payah, namun anda masih tetap boleh sampai ke destinasi yang dituju. begitu juga dengan dia, dengan bantuan lilin anda, dia juga sampai ke destinasi yang dituju.

merujuk kepada situasi di atas, adakah anda yang membantu itu loser? tidak bukan?

orang yang membantu bukan loser. dan TAK AKAN PERNAH JADI LOSER.

hidup perlukan pengorbanan: sama ada material atau perasaan. pengorbanan paling perit, kebanyakannya datang dari pengorbanan yang melibatkan perasaan. banyak orang dalam dunia ni bunuh kegembiraan mereka sendiri untuk buat orang di dekat mereka senyum. apa kamu anggap mereka loser? tak. mereka bukan loser. mereka mulia. manusia jarang tahu pengorbanan yang melibatkan perasaan. tapi Allah tahu. bila mereka korbankan kegembiraan sendiri demi kebahagiaan orang lain dengan ikhlas, saya percaya Allah sediakan ganjaran yang berlipat ganda buat mereka. loser kah mereka? tidak, bukan?

manusia tidak boleh hidup macam haji bakhil. hidup untuk kesenangan diri semata-mata. nanti matinya akan jadi papa kedana. manusia yang selfish, ada sedikit kawan. punya banyak lawan. berbeza dengan manusia yang ikhlas berkorban. mereka banyak kawan, sedikit lawan. mereka dihargai dan dimuliakan oleh Tuhan danjuga manusia. yang penting, kunci ke arah kemuliaan itu ada. iaitu IKHLAS.

kamu yang berani berkorban bukanlah loser. kerana hanya segelintir manusia yang terpilih saja punya keberanian begitu. loser yang sebenar-benarnya adalah manusia yang selfish itu. percayalah.

3 comments:

Sy Suke Lagu Blog Awk said...

wah mcm cter novel da...hehe...anywy alwyz hepy yup...

Mohamad Shahrilniza said...

ehem2

fatinmarini said...

tq sbb ske lagu blog sy:
hoh. mana ada. lain kot. heh. okes. tq2.

charil:
lalala~ ;)