Monday, April 29, 2013

Andai sahaja tali yang mengikat antara saya dan kenangan bisa diputuskan.

assalamualaikum.

tadi saya mencuri masa sejenak membelek tulisan-tulisan sendiri yang dahulu. perasaannya sungguh aneh; seakan membaca nukilan seorang marini yang lain. 2010 hingga 2013 itu sepertinya bukanlah satu jangka masa yang terlalu lama. tapi dalam melewati batas waktu 3 tahun ini, terlalu banyak perkara yang dijalani yang sedikit demi sedikit membawa saya pergi dari diri saya sendiri. hidup ini payah nak dijangka, kan? kalau ditanya saya yang tiga tahun dahulu tentang expectationnya siapa akan saya jadi 3 tahun kemudian, saya sangat pasti jawapannya bukanlah saya yang sekarang. 

gelas yang pecah, meskipun dicantum kembali, mana mungkin akan kelihatan seperti rupa asalnya. 

dan saya belajar dari hidup, bisa jadi, jika seseorang memakai topeng terlalu lama akhirnya dia akan lupa pada rupa asalnya.

hah. mengenang ke belakang (untuk waktu sekarang) cuma menghadiahkan rasa perit.
selak kalendar. menghitung waktu.
tidak sabar mahu kembali ke bumi Malaysia
jadi orang yang baru.





sebenarnya 2010 mengajar saya, bisa saja dilepaskan semua andai hati punya kekuatan untuk mahu melepaskan. dan, ya, ini bukan satu rambling soal cinta.

No comments: