Friday, March 12, 2010

penutup diari sbe.

assalamualaikum.

semalam dengan rasminya sbe saya telah berakhir. oh, sangat sedih. saya baru saja mula rasa serasi dengan sekolah itu. dengan guru2 nya. staff2 nya. pelajar2 nya. suasananya. persekitarannya. erm, pendek kata segala-galanya lah. tapi saya sudah harus angkat tangan ucap selamat tinggal kepada mereka semua. hurm, siapa yg tak sedih? huhu.


tapi hari terakhir semalam tidak pula saya habiskan dengan titis2 air mata. (oh, air mata marini yang sensitif ini sudah jadi makin mahal sekarang. heh.) saya habiskan masa dengan membahagikan coklat kepada student saya yang comel2. seronok tengok mereka berebut-rebut coklat tersebut dan kemudiannya memakan coklat itu dengan comel. hoho.


dan saya juga ada masuk bilik guru untuk berjumpa dgn para guru. kebetulan, mereka sedang meraikan kejayaan sekolah yang mana prestasi spm nya meningkat pada tahun ni. hurm, betul la apa orang cakap. murid berjaya, guru gembira. murid gagal, cikgu sedih. saya ada nampak muka sorang cikgu yang kecewa bila ada sorang target student ni x leh dapat straight A kerana tersangkut di subjek yang diajarnya. oh, hanya cikgu je yang dapat faham perasaan cikgu taw.

dan sekarang juga saya faham kenapa golongan guru ni patut dihargai oleh anak didik mereka. oit2. tanpa cikgu yang bersusah payah ni korang x kan pandai taw. ya, anda mungkin dianugerahkan Tuhan dengan otak yang bijak pandai. atau anda juga mungkin terasa menjadi pandai setelah menghabiskan beribu-ribu fulus untuk pergi tuisyen berbayar. tapi, anda masih perlu menghormati guru anda yang bersusah payah panjat tangga untuk ke kelas anda, yang sanggup menghabiskan petrol keretanya untuk ke kedai fotostat semata-mata untuk fotostat homework yang bertimbun bagi anda setelah mesin fotostat di sekolah rosak serta yang sanggup bersengkang mata tanda kertas peperiksaan anda dan macam-macam lagi la.

apabila sbe tamat, itu maknanya cuti sekolah pun bermula. tapi, saya tak leh cuti sangat. esaimen banyak. dan sepanjang dua minggu di rumah, saya memang tak study langsung. huhu, teruk betul perangai. haish~ jadi, time cuti ni saya berazam untuk study dengan gigih. yalah. masa dan semakin suntuk. suntuk sangat2. dan saya sendiri tak pasti apa kandungan pelajaran yang ada dalam otak saya. cukup atau tidak ni untuk membawa saya ke warwick. ada banyak mata yang sedang memandang, ada banyak telinga yang sedang mendengar. by hook or by crook, saya perlu berjuang untuk ke sana. saya tidak maw orang-orang itu bertepuk tangan bersorak riang atas kegagalan saya dan air mata mama abah saya. hurm, jadi marini, jangan cakap saja. jom study sekarang!

wassalam. :)

No comments: