Sunday, July 31, 2011

menggeledah poket doraemon.

assalamualaikum.

setelah beberapa waktu tergendala,
akhirnya berpeluang jugak nak update blog.
hee.
meh jenguk ada apa dalam poket doraemon.

1. suratsurat dan notanota dari penpal yang comel.
penpal saya nama zealot. dan applepie itu adalah saya. aktiviti penpal ni idea cikgu bahasa inggeris saya sewaktu form 5, teacher linda. apa yang seronok, teacher linda yang menetapkan siapa penpal anda. dan anda takkan tahu siapa sebenarnya penpal anda itu. sebab tu kami diminta meggunakan nama pena. heh. tapi selepas sekian lama (beberapa waktu sebelum tamat sekolah), ada yang membocorkan rahsia identiti tu. haish! tak seronok lagi jadinya. satu perkara yang saya sangat suka tentang penpal saya ini adalah beliau itu sangat kreatif. lihat saja corak/lukisan/contengan pada surat dan nota yang dihantarkan kepada saya. comel sangat. oh, dan ini baru sebahagian je. ada lagi, tapi tak muat gambar nak tunjuk hasil karya beliau kat sini. heh. saya tersenyum bila dalam kad raya beliau ada duit raya rm1. wah. dari 2007 lagi duit tu terselit di sana. dan saya berniat untuk menyimpannya sampai bilabila. tak nak guna. kenangan tuh! 
:D

2. kadkad raya dan duit raya juga
ini sebahagian kad raya yang saya dapat dari batchmate juga adikadik junior pada tahun 2007. besar ada, kecik ada, beli kedai ada, tempah ada, dan handmade pun ada. sweet sangat merekamereka ni. jadi rindu pula pada sahabatsahabat dan adikadik di mrsm yt (sekarang namanya dah tukar jadi mrsm besut). hoh, dan duit raya pun ada juga. tapi saya dah lupa siapa yang bagi sebab kat sampul tu tiada nama pengirim. tsk.

3. macammacam ada
haha. gambar ni memang macammacam ada jadi tak taw nak describe apa. kalian tengok lah sendiri apa yang ada. lirik lagu ada (saya kutip sendiri atau ada yang tuju lagu pun saya dah lupa), contengan sewaktu praktis debate ada (ada senyum pahit manis tatkala terserempak dengan contengan ni), kad ucapan hari jadi, gud luck, forget-me-not, etc etc pun ada. apa lagi eh? oh ya! pembalut kitkat yang ada nama pengirim juga tarikh. hahaha. macam tu sekali saya menghargai pemberian orang sewaktu masih kanakkanak. pemberi kitkat ini harus merasa terharu dengan penghargaan yang diberikan. err, apa lagi. oh lukisan pinocchio dari kesayangan saya, tihah. dan, koleksi surat cinta zaman kanakkanak. ding dong!
;p

menggeledah poket doraemon sama seperti saya menyoroti kembali harihari di mrsm dulu. seawal mulamula saya masuk tingkatan empat, berjuang dengan homesick yang amat kritikal, episod penglibatan saya dalam dunia debat dan persembahan pentas (drama), pembabitan secara tidak sengaja dalam badan wakil pelajar (yang membuatkan mama terus meletakkan noktah pada peluang saya untuk balik ke sekolah lama), detikdetik mula mengenal tarbiyyah dan Tuhan, pengenalan pada makna 'cinta' dan 'persahabatan', konflik diri dan kepimpinan, dan macammacam lagi. 

saya suka menyingkap kisah lama. bukan kerana saya tidak suka berada di dunia saya yang hari ini. tapi, menjenguk ke belakang buat saya jadi takjub pada setiap takdir yang telah terlukis dalam hidup saya. apa yang terjadi semalam itulah yang mencorakkan siapa saya hari ini. dengan melihat ke belakang, saya jadi tambah yakin pada Al-Qahhar dan Al-Hakim nya Dia. menentukan segala sesuatu tidak dengan siasia. benar, setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah untuk disingkapi pada kemudian hari ini. dan hari ini, setelah bermuhasabah, banyak pengajaran yang saya peroleh dari kisah lama saya.

satu perkataan;
alhamdulillah.
:)

2 comments:

Mohamad Shahrilniza said...

xdek keje la tu duk menggeledah rumah..haishh..

fatinmarini said...

bose bose bose.
acu bagi kijo so, bos.