Sunday, November 7, 2010

culture shock.

assalamualaikum.

setelah 5 minggu di UK, akhirnya saya dapat culture shock jugak. semuanya angkara notts games. well, nothing much to say about it. no fun. no nasi kerabu. no new friends. nothing. yang ada cuma culture shock. sungguh, masa dan tenaga yang dibazirkan untuk menghadiri event ni sia-sia belaka. saya tak kan pergi da event ni tahun depan kalau tade sebab yang mengharuskan saya untuk pergi. kalau sebabnya cuma nak rawat homesick mahupun sokong kawankawan, memang saya tak kan pergi. ke notts game tak kan merawat homesick saya, menambahkan homesick adalah. perihal bagi sokongan pada kawankawan pula, tak salah menyokong mereka dari jauh. doa dan sokongan saya boleh mengiringi pemergian mereka.

kenapa culture shock??

maw nya tak culture shock. sepanjang 5 minggu di bumi United Kingdom ni, saya dipamerkan dengan betapa indahnya pengamalan agama Islam di sini. betapa tingginya agama ini dujunjung di hati para penganutnya. jauh lebih baik berbanding di Malaysia. namun di notts game, saya dihidangkan dengan satu citra yang sama sekali bertentangan dengan perspektif saya selama di sini. di notts game, jangan bicara pasal ikhtilat. isu ikhtilat berkubur di sana. nak tengok anak melayu original pun payah. ada, bukan tiada. namun proportion anak mat saleh celup kelihatan lebih banyak berbanding anak melayu Islam.

anak Melayu yang saya nampak banyak yang sudah luntur jati dirinya. takut. saya jadi amat sangat takut. saya takut terpengaruh. saya takut jadi sebahagian daripada mereka. saya takut saya mati dalam keadaan bermaksiat seperti itu. maw nya tak takut? hati ini, hidayah ini, semuanya Allah yang punya. hari ini kita mungkin baik (Insya-Allah), namun kesudahannya nanti tiada siapa pun yang mengetahui.

penulisan ini tidak bertujuan untuk meng-condemn notts game atau sewaktu dengannya. notts game itu tidaklah 100% buruk. banyak juga bahagian-bahagian yang positif seperti jualan amal palestin, pendedahan tentang program berwawasan seperti Projek Kalsom dan juga jualan untuk mengutip dana bagi penganjuran program-program berunsurkan dakwah.

tapi, enough said, i'm not gonna go there again without any rigid purpose. notts game might be enjoyable to others but i dont have fun at all. well, people have fun in different ways - that's natural! and my way is so not such-the-notts-game's way. :)

3 comments:

zulhelmi said...

carilah teman2 yang boleh selalu ingatkan kita. join usrah ke.

Miz Winky said...

itulah yang saya takotkan..
seperti yg saye ckp dgn awk..
hihi..
terasa mcm ade kt dunia yg laen kn??

fatinmarini said...

zul:
erm. betul. saranan diterima. :)

just me:
sangat-sangat.
rasa alienated sungguh.