Tuesday, March 8, 2011

La haula wala quwwata illa billah ♥

assalamualaikum.

baru saja sudah me-remove status facebook yang buat ramai orang curious dan tertanyatanya. maaf tak bermaksud nak buat kalian risau. itulah. bila otak sudah tak mampu berfungsi dengan baik, mudah saja hilang kawalan. benda sekecil itupun boleh dipostkan menjadi status facebook. tak patut sungguh.

semalam hari saya agak upside down. entah kenapa semua benda tidak menjadi. dari pagi sampai ke malam, ada saja yang tak kena. dari sekecil-kecil hal seperti mesin basuh universiti telan duit tapi tak basuh pun baju tu setelah setengah jam tunggu sehingga lah kepada hal yang besar seperti tiket flight balik ke Malaysia dibatalkan oleh egypt air. maw nya tak depress saya sekejap?

untuk disenaraikan seluruh perkara yang terjadi sepanjang hari semalam, mungkin tak perlu lah kot. sebab nanti saya juga yang nampak cengeng (manja). hal kecil juga nak dijadikan masalah sampai stress segala. tapi itulah saya. bila terlalu banyak perkara jadi tak kena dalam sati hari, sekecikkecik hal pun saya nampak besar.

abaikan saja apa yang dah jadi pada hari semalam. hari ni, saya bangun awal. bangkit dengan semangat baru, dengan doa semuanya akan kembali seperti sediakala. moga Allah permudahkan segalanya buat saya.

perihal tiket yang cancel, perihal rumah sewa yang cancel, mengajar saya sesuatu: berlapang dada. ya, saya harus polish skill yang satu ini. kalau sungguh saya redha, mungkin reaksi saya semalam jadi berbeza.

kisah semalam saya habiskan di sini. terima kasih buat semua yang risaukan saya. saya okay sahaja di sini, insya-ALLAH. sungguh, setiap yang berlaku ada hikmahnya. dan hari ini saya belajar yakini sesuatu, setiap perkara berada di bawah kawalan Allah. jangan terlalu yakin dengan usaha sendiri dan jangan pula terlalu mengharap pada manusia lain untuk memberikan sesuatu kepada mereka. serahkan segalanya kepada Dia. dan ucapkanlah: La haula wala quwwata illa billah (tiada daya & upaya utk melakukan sesuatu kecuali atas pertolongan Allah).

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Wahai Abdullah bin Qais, belumkah aku mengajarkan kalimat yang menjadi bangunan megah di syurga.
Yakni bacaan:
La haula wala quwwata illa billah."
(hadis riwayat Bukhari)

No comments: