Thursday, March 31, 2011

tentang hati.& ayat yang tujuh itu.

assalamualaikum.

bilamana tidak ada getaran,
atau rasa gentar,
atau rasa rindu,
atau sesak dada,
atau pedih mencucuk di ulu hati,
pada saat lidah mengalun ayat yang tujuh itu,
diketahui saja kalau kiranya hati sedang sakit.

ayat yang tujuh itu,
ia yang mula menggegarkan hati,
memanggil saya pulang ke jalan Ilahi.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal buat saya tangis sendu sendiri.
mengenang limpahan rahmat Ar-Rahman yang tidak terhitung oleh saya,
yang telah saya siasiakan selama masa.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal buat saya rasa hina.
menyedarkan saya kalau manusia itu hanyalah hamba daif yang tidak punya apa
tanpa penjagaan dariNya.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal buat saya tambah cinta
pada Ar-Rahim yang tidak pernah mengabaikan saya
pada sekian waktu saya melupaiNya.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal buat saya gerun
pada panas tak terbendung api neraka.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal buat saya putus asa
dalam usaha meraih syurga.

ayat yang tujuh itu,
tidak pernah gagal mendapat tempat terbaik
di hati saya.

kerana ayat yang tujuh itu
adalah antara bukti kecintaanNya
pada setiap hambahambanya.

Allahu Allah.
:')

puisi cinta agung yang tidak punya harga -
yang hanya mampu dimiliki oleh hati yang tulus
ingin menggapai redha dan maghfirahNya:

1. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
2. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,
3. Yang Maha Pengasih, Yang Maha Penyayang,
4. Pemilik hari pembalasan,
5. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah
dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.
6. Tunjukilah kami jalan yang lurus,
7. (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya;
bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

******

saya kini dalam usaha merawat kembali hati.
kembali memanusiakan diri setelah menjadi monster barubaru ini.
mohon didoakan hati segera pulih kembali seperti sediakala.



p.s.
perihal puisi hati:
baca dengan mata hati.
kerana cuma hati yang mampu memahami bahasa hati.
dan oh ya,
puisi hati itu bukan puisi cliché cinta 'aku dan dia',
tetapi 'aku dan Dia'.

No comments: