Thursday, January 13, 2011

hari baik. hari buruk.

assalamualaikum.

hari ni hari Khamis.
hari yang baik.
tapi kurang baik buat saya.

hari ni permulaannya juga sudah salah. saya lambat bangun. kunci jam, tapi mungkin secara tak sedar telah mendiamkan jam itu waktu dia memekik. lalu, lambatlah saya bangun hari ni. bersiap cepatcepat untuk ke kelas. hari ni kelas pukul 9 lagi. hurm, nasib lah jadi pelajar kelas A. asyik dapat kelas awal pagi saja.

waktu keluar rumah, timing macam da cantik. elok saja sampai di bus stop, bus pun datang. bas bergerak pada kelajuan biasa pada mulanya. tapi, makin lama makin lambat. dan ada ketikanya, tak bergerak. saya buat tak peduli saja. biasalah tu, traffic jam awal pagi. tapi, ini bukan traffic jam yang macam biasa. hari ni berlaku traffic jam yang SUPER LUAR BIASA. memang amat super luar biasa bila mana perjalanan dari hearsall common ke rootes building, university of warwick menelan masa 50 minit. sebab selalunya 10 minit je kot. atau, paling lambat pun 20 minit. tak pasalpasal saya masuk kelas lambat 40 minit. hurm.

term dua kali ni tempat kuliah dan seminar banyak yang berubah termasuk tempat seminar untuk subjek oracy. lepas bangkit dari katil tadi, saya tengok kelas saya di A0.05. jadi, sesampainya di social building, teruslah saya caricari kelas tu. mulamula saya dengar suara orang melayu cakapcakap dari kelas A0.23. jadi, selamba jer saya bukak pintu. ades! salah kelas. kelas senior rupanya. segan. segan. erm, saya pun tak faham kenapa saya gi jugak bukak pintu kelas tu. padahal otak saya kata kelas di A0.05. kan da malu sendiri.

tapi cerita salah masuk kelas tak habis kat situ. saya pun berkeliaran mencari kelas A0.05 yang dimasukkan. dari luar, dengar bunyi English man sedang bercakap. tapi, macam lain je dengan suara Peter. tapi, tak pelah. sebab memang betul saya nampak kat jadual yang kelas memang kat sini. jadi, konfiden je saya buka pintu. nampak manusia kat situ chibby, pedot, dan lecturer yang memang bukan Peter. saya pun macam aneh kejap. tapi, buat sangka baik mungkin Peter mintak orang ganti kelas dia. tapi, tak pulak otak saya boleh interpret yang saya sedang berjalan masuk ke kelas yang salah sampai lah ada seseorang cakap, "ini EAP class." oh my! waktu tu baru saya sedar yang chibby dan pedot bukan ahli kelas saya. mereka kelas lain. hahaha. salah kelas lagi. segan lagi. ades!

kemudian saya pun telefon la cik yah untuk tengokkan balik kelas saya kat mana. rasa macam stress sangat time tu. sudah la lambat, salah masuk kelas orang dua kali pulak tu. huhu. lepas dapat tahu kelas kat mana, sedarlah saya yang otak saya tak berfungsi sepenuhnya lagi pagi ni. mesti saya baca jadual time mamai. sebab tu salah tengok. kelas saya dekat S0.13 kot. A dgn S tu jauh bezanya. haish.

masuk kelas Peter dengan muka bersalah amat. nasib baik Peter baik. aman juga hati. habiskan kelas Peter dengan sedikit fokus. kalau suruh diulang inti pelajaran Oracy tadi, senang saya jawab, saya tak taw. saya cuma dapat tangkap part jigsaw listening. itu saja. yang lain, terbang dibawa angin lalu. tak masuk otak pun.

habis kelas Peter, kelas Lynette pula. dengan preparation yang ala kadar, saya pergi duduk sebelah Ch'ng, depan sekali. sebelah kiri pulak Priya. pandai kan saya pilih seat? heh. waktu discussion, semua macam okay. seronok discuss dengan budakbudak pandai. rasa macam otak saya dapat wake up call untuk berfungsi secara penuh. rasa macam baru bangun dari tidur. baru boleh fikir dan analyse segala macam maklumat. alhamdulillah. saya boleh pick up pelajaran dalam kelas Lynette. :)

part belajar memang best. tapi, ada part yang tak best. tadi, Lynette bagi markah esaimen. dan. markah saya memang sangat menghampakan. hahaha! ketawa pada diri sendiri. belajar malas tapi ada hati nak dapat markah tinggi. hurm, markah saya rendah cuma. tak sampai 60 pun. teruk kan? tsk.tsk. tapi, difikirkan kembali, memang selayaknya markah saya sebanyak itu sahaja. markah yang saya dapat adalah gambaran usaha yang saya laburkan dalam pembikinan esaimen tu. sebanyak mana usaha, sebanyak itulah markah saya.

mula-mula dapat markah, memang down. saya expect sesuatu yang lebih dari esaimen ni. sekurang-kurangnya 60 markah. jadi, bila tak dapat, saya memang rasa macam tak layak duduk UK. balik Malaysia tanam kangkung lagi bagus. bila call yah bagitaw markah esaimen, memang nak nangis. down. down. down. naik bas, saya duduk tepi tingkap sorangsorang. muhasabah balik apa hikmahnya saya dapat markah se'banyak' itu. oh! baru saya perasan. saya tak usaha langsung nak dapatkan markah yang banyak. kalau dihitung dengan usaha yang saya letakkan, 58% tu da kira banyak kot. kiranya, Allah masih sayang pada saya. buat kerja last minute, langsung tak gi library, source dari google je. mungkin saya layak untuk markah yang lebih rendah. lepas muhasabah, hati jadi lapang. tak down lagi. sebab ini salah saya. ini teguran dari Tuhan. Allah sedang tegur cara saya belajar. lepas datang UK, memang saya banyak main dari study. jadi, inilah akibatnya.

malu dengan diri sendiri. malu dengan mamaabah. malu dengan kawankawan. dan yang paling utama, saya paling malu dengan Tuhan. malu sangatsangatsangatsangat. sampaikan, saya tak nak cakap dah pasal esaimen ni lagi lepas habis hari ini. hari ni biar jadi hari muhasabah dan mengambil ibrah dan hikmah. esok, tade lagi. esok, hari membetulkan apa yang salah, meluruskan apa yang bengkok.

tapi, dalam banyakbanyak perkara tak best yang berlaku, ada juga perkara best yang jadi. kamera buta saya da celik. yeay! senyum.senyum.senyum. tehee. terima kasih kepada cik yah yang membeli mata itu. lepas dapat elaun nanti, kita berkolaborasi membeli kamera untuk yah pulak. okie? sharing is caring. ngee. :DD

erm, banyak benda yang saya sedang nak betulkan. hidup saya memang messy dan unorganized sekarang. moga-moga Dia bantu memudahkan segala urusan. amin.

1 comment:

kak mira said...

assalammu'alaikum..
bykkn sabar & syukur ye dik..inilah tarbiyyah sebenar, sesuatu yg kita betul2 alami sendiri & mnjdkn kita lebih rendah diri pd Tuhan yg menciptakan kita..redhalah pd ujian & ketetapanNya, supaye Dia redha pd kelemahan & kekurangan kita..siapakah yg lebih mencintai & mengasihani kita selain Allah SWT? tak mungkin Dia sengaja mbuatkan kita sedih tanpa sebab, kerana Dia kekasih kita yg sgt mengambil berat trhdp perasaan kita..berharap & memintalah hnya kpd Allah SWT dgn usaha yg diredhaiNya, & jgn berasa cukup dgn keupayaan diri sendiri, kerana setiap kemampuan & kemuliaan itu hnya milikNya..bersyukurlah, kerana Allah SWT benar2 mencintaimu!

-with lots of love-
kak mira