Friday, January 28, 2011

saat iman mencanak turun.

assalamualaikum.

dua tiga hari ini, hati tidak aman. seakan-akan ada sesuatu yang kurang dalam hidup. terasa hidup ini kosong, tidak sempurna, tidak lengkap. saya cuba merenung seketika, cuba melihat apa yang kurang. sisi duniawi terlihat indah. namun, tatkala bermuhasabah tentang hati, fahamlah saya akan keberadaannya yang tidak seperti biasa. iman sudah mencanak turun.

astaghfirullah. :(

saya bermuhasabah lagi: apakah sebab yang membawa kepada hal ini?

dan terlihatlah oleh saya beberapa perkara yang membuatkan saya boleh cakap dengan diri sendiri: PADAN MUKA. LAIN KALI BUAT LAH LAGI. *nada sinis*

sebab pertama: lalai dengan dunia.
minggu ini minggu esaimen. memang tidak tenteram perasaan. teringat lah saya, sewaktu proses membuat esaimen tu, saya jarang mencapai khusyuk dalam solat. lebih-lebih lagi pada hari isnin dan selasa. adakala, sewaktu solat masih lagi terlintas soal esaimen. hurm, betul lah apa orang cakap. pelajaran kadangkala boleh jadi penghalang untuk kita dekatkan diri dengan Tuhan. tapi, bukan salah esaimen tu. yang bersalah itu saya. siapa suruh buat esaimen last minute? kan da serabut serabai segala. haa. PADAN MUKA.

sebab dua: tandus istiqamah dalam amal.
hurm, mutabaah amal saya gagal minggu ni. dapat 0% agaknya. al-Quran tak terjaga. mathurat tak terjaga. solat awal waktu tak terjaga. solat jemaah pun sama. bangun study pukul empat pagi, tapi tak terlintas pun nak tahajud. habis study tido balik. huh. dasyat sungguh keadaan saya minggu ni. alasan diri: penat letih mengantuk tak sempat masa bla bla bla. eh, masak sempat pulak ya? hurm. kecewa dengan diri sendiri. tsk. tsk.

sebab ketiga: banyak cakap.
ya, banyak bercakap membawa kepada penyakit hati. haa. cakap lah banyakbanyak lagi. perkara tak berfaedah pun nak cakap. bazir masa, bazir tenaga. ikhtilat tak terjaga. dan yang paling best, dapat penyakit hati. PADAN MUKA.

kawankawan, tolong jangan tegur saya di facebook atau skype atau ym atau formspring kalau tiada perkara penting ya. itu teknik menjaga hati kita bersama. tolong lah berbuat demikian ya? sebab mulut saya ni fragile. pantang orang tegur sikit je da nak mula nak reply. konon, tak sampai hati tengok kawan cakap sorangsorang. huh. *marah pada diri sendiri*

sebab keempat: tak jaga hati.
hati yang tenteram adalah hati yang diselubungi cinta Allah yang sepenuhnya. tapi, minggu ini hati saya terganggugugat ya. rindu malaysia yang sangat banyak. sampai kadangkadang rindu mama mengatasi rindu pada Tuhan. sebab tu, kurang jaga solat awal waktu. doa pendekpendek. hua, buruknya perangai! *kesal dengan diri sendiri*

lagi, ada satu benda asing yang muncul dalam hati. otak pulak ligat duk fikir pasal benda asing tu. aiyai. tak perlu fikirlah, cik otak. buat tambah tompok hitam dalam hati je. tsk. tsk.

tujuan menulis di sini, bukan untuk buka aib sendiri. tak. tak. ini muhasabah saya. saya tulis kan di blog sebagai peringatan buat saya. biar lain kali tak kan buat lagi. dan mungkin, kalian juga boleh ambil pelajaran. JANGAN LEKA DENGAN DUNIA. JAGA ISTIQAMAH DALAM IBADAH. JANGAN BERCAKAP PERKARA TAK BERFAEDAH. JAGA IKHTILAT. JAGA HATI. insya-Allah, terjaga lah iman.

kawankawan, jaga iman baikbaik ya? kan itu nikmat terbesar yang Allah beri pada kita. jangan biarkan Allah hilangkan nikmat iman itu dari hati. sedikit iman menurun pun, saya da rasa hidup saya weng. entah apa akan jadi, kalau nikmat itu ditarik terus. kalau emas boleh kita simpan dalam peti besi, iman tu kita dakap erat biar mendap sampai lubuk hati. sebab emas segunung pun tak kan mampu menandingi nilai iman yang terlalu tinggi. percayalah..




'Auzubillahiminas syaitan nir rajeem.
Bismillahirrahmanirrahim.
Ya Muqallibal qulub, thabbit qulubana 'ala deenik wa ta'atik.
Rabbana la tuzigh qulubana ba'adaiz hadaitana wa hab lana min-laduka rahmah innaka antal-wahhab.
Rabbana atina fil-dunya hasanah wa fil-akhirati hasnatan waqina 'azaban naar.
Amin.

1 comment:

Super0wsem! Clozzette said...

salam marini.. kak dla suka baca all ur entries.. smoga trus istiqamah ya.. luv u in silent <3 :)