Sunday, January 16, 2011

usrah.&tarbiyah islamiyyah. (ii).

assalamualaikum.

waktu yang ditempuh sewaktu menunggu keputusan spm merupakan antara waktu puncak konflik dalam diri saya. pada waktu itu, jiwa saya memberontak kerana saya merasakan perjuangan menuju Tuhan itu amat payah. dalam masa yang sama, jauh di sudut hati saya sangat merindukan ketenangan yang saya pernah rasakan sewaktu di mrsm. namun, syaitan lebih berjaya menguasai hati saya. meskipun hati saya sangat merindui Allah, saya tidak langsung berusaha untuk bangkit mencari penawar. bahkan, saya ubat dan rawat hati dengan perkara-perkara dunia yang membuatkan saya leka dan merasa lepas dari konflik jiwa yang dialami. selain itu, sebagai tanda protes terhadap kepayahan dalam perjuangan, saya tinggalkan banyak amalan yang dulu jadi pegangan. mujur saja Allah tidak ambil nyawa saya pada ketika ini. kalau tidak, entah apa yang akan saya jawab dihadapanNya nanti.

lewat protes dan keegoan saya dalam menangani konflik, Allah masih menyayangi saya. saya terpilih untuk menyambung pengajian ke intec. saat itu, gunung ego saya runtuh. sungguh, kasih sayang dan rahmat yang dilimpahkanNya benarbenar membuatkan saya jadi malu sendiri. lalu, saya bertekad dalam hati untuk kembali mentarbiyah diri.

meskipun tempoh pengajian saya di intec sebulan cuma, itu adalah tempoh yang akan saya ingat sepanjang hayat saya. hal ini kerana di intec lah saya temui sumber kekuatan untuk bangkit menyambung perjuangan. di intec, saya diperkenalkan kembali dengan usrah. dan di sini, saya diperjelaskan dengan sebenar-benarnya tentang makna usrah - keluarga. dan, makna itu benarbenar dimanifestasikan dalam usrah kecil saya. tautan kasih sayang yang terjalin antara saya, rakanrakan usrah, serta naqibah kami dirasakan sungguh tulus sehingga meresap ke lubuk hati yang paling dalam. demi Allah, saya kasihkan mereka semua. mereka saya jadikan sayap kanan dalam perjuangan. mereka jadi sumber rujukan, dan sumber ilham.

dari usrah ini, kecintaan saya pada Islam bertambah. saya peroleh banyak ilmu yang tidak saya peroleh di sekolah. dalam usrah ini, saya dididik dengan ilmu al-Quran. saya lebih kenal al-Quran setelah menyertai usrah di intec. sebelum ini, al-Quran itu bagi saya cuma sebuah kitab untuk dibaca dan dilagukan semata-mata. pada saya, al-Quran itu indah pada susunan ayatnya, sedap lagu bacaannya. penenang jiwa, pendinding diri, dan peneman di barzakh nanti. namun, setelah didedahkan dengan buku-buku tafsir, saya lebih mengenali al-Quran. ruhnya mula terasa. dirasakan al-Quran itu hidup, bukan catitan ayat di atas lembaran kertas cuma. pertama kali mengenal al-Quran dengan mendalam, terus saja saya jatuh cinta. dan dirasakan segunung semangat dihembuskan ke dalam jiwa saya. pada waktu ini, saya bulatkan tekad. apa juga kepayahan yang saya tempuhi, saya takkan pernah berundur dari jalan ini. hidayah Allah itu terlalu mahal untuk saya jadikan barang permainan tarik tali.

namun, benarlah kata orang, jalan menuju Allah itu tidak akan pernah mudah. penglibatan saya dalam usrah tidak disenangi orangorang terdekat. jenuh saya cuba menjelaskan. bahkan, saya mempertemukan mereka dengan naqibah saya sendiri. namun, tidak ada yang mahu memahami. pernah sekali, saya dijemput di tempat program sewaktu program masih berlangsung. sedihnya hati, Tuhan saja yang tahu. pada waktu ini, saya sangat dahagakan ilmu agama. jadi, apabila dibawa pulang dari majlis ilmu begitu sahaja membuatkan saya merasa seperti direnggut jongkong emas yang ada di tangan saya.

syukur sahaja ahli usrah semuanya memahami. kerana mereka, saya tidak teragak-agak untuk terus maju dalam perjuangan. ukhuwah yang didasarkan atas kecintaan terhadap agama menjadikan saya seorang yang kukuh pendirian. saya merasa gagah di atas jalan mencari hidayah Tuhan kerana adanya mereka sebagai tempat pergantungan. tapi, sekali lagi, panas yang disangkakan hingga ke petang, tidak langsung berpanjangan. takdir yang tertulis memisahkan kami pada dua jalan yang berbeza. perpisahan yang terjadi sewaktu saya enak mentarbiyah diri memang ujian yang payah buat saya. saat iman masih belum teguh, kefahaman masih belum utuh, saya terpaksa merangkak sendiri mencari nur Ilahi. dan sifat saya bila kehilangan adalah jiwa saya akan menjadi lemah. dan, saya pun tersasar lagi...




.bersambung.

No comments: