Wednesday, January 12, 2011

reminiscing the past.

assalamualaikum.

setelah hantar dua esaimen, rasa macam masa lapang ni berganda-ganda la pulak. lalu, untuk mengisi masa lapang, saya baca kembali post-post lama saya dari tahun 2008-2009. sebenarnya, saya dapat idea nak godekgodek blog ni setelah terbca satu quote di blog seseorang yang nampak macam ayat saya. ada iras-iras sikit. tapi, time godek-godek tadi, yang dicari tak jumpa. tapi, banyak benda lain yang saya jumpa yang buat saya senyum ketawa hati berbunga malam ni. hik.

lepas baca post-post lama, baru saya taw yang penulisan saya dalam english tade la teruk sangat pun. haha. even grammar tunggang langgang, tapi ayat berbunga boleh tahan. cik yah dan even saya sendiri pun rasa macam tak percaya saya boleh tulis ayat-ayat camtu. haha. tapi sekarang, kalau suruh menulis sebegitu lagi, rasanya da tak mampu kot. yalah, lama tak practice. asyik tulis essay yang memerlukan technical term aje, mana nak pandai tulis narrative essay lagi da. heh.

lagi, saya perasan yang saya ini emo orangnya. di luar nampak tenang. tapi, isi penulisan berkecamuk amat. yalah, masa tu hati masih tak tenang. sedang mencari essence of love, bak kata cik marini tahun 2009. tapi, marini di tahun 2011 insya-Allah da lain. tak sibuk da nak cari essence of love bagai ni. bila sudah mafhum tentang tujuan penciptaan diri, masih adakah lagi masa nak lakukan perkara lain selain berusaha mencapai objektif yang azali?

dan, terang nyata lagi bersuluh, blog saya di zaman dahulu penuh dengan kisah lambakan cinta. haha. segan sungguh jadinya. kepada pelawat-pelawat baru, tak payah la susah-susah nak baca post lama saya k? jahiliyyah semuanya. tak bermanfaat pun. baru saya sedar betapa banyaknya dosa zina hati yang saya da kumpul selama ni. astaghfirullahalazim. T__T

erm, dan saya banyak juga jumpa post yang bermanfaat sebagai reminder buat saya. mungkin, kalau saya tak godekgodek blog ni tadi, saya akan terus lupakan peringatan-peringatan yang penting macam ini dan ini. peringatan-peringatan ni amat berharga buat saya. sebab itu antara tonggak semangat saya pada langkah-langkah terawal menuju jalan hijrah.

selain itu, saya dapati yang blog ni amat bermakna buat saya sebab ini arkib cerita hidup saya. saya tidak menconteng semena. meskipun pada entry ayat yang berbunga, tetap ada kisah tersirat di sebaliknya. setiap post ada cerita tersendiri. ada antara kisahkisah itu sudah saya lupa. tapi, saya dapat balik memori tu bila baca kembali entry-entry sebelum ini. inilah makna sebenar blog buat saya. catitan kisah hidup pada hari ini, untuk dikenang di masa nanti. baru dibaca 2/3 tahun kemudiannya pun, sudah boleh senyum begini. pasti kenangan akan dirasakan lebih manis bila dijeruk lebih lama lagi. kan kan kan? harapnya, saya ada pinjaman umur yang banyak supaya boleh baca balik kisah kanakkanak saya dengan anak cucu nanti. hee, macam comel je.
;D

No comments: