Sunday, December 5, 2010

malu.

assalamualaikum.

tadi baca beberapa artikel pasal ikhtilat.
tibatiba rasa malu dengan diri sendiri.
tibatiba rasa malu dengan sahabat sekalian.
dan yang paling utama,
rasa malu dengan Allah.
astaghfirullah hal azim.
T__T

dalam menjalani hidup ni,
kadangkadang kita nampak macam kita dah baik,
dah elok.
rasa macam dah jaga ikhtilat,
tapi ruparupanya tak pun.
tsk. tsk.

malu sangat.
sebab selama ni perasan macam diri da baik la konon,
tapi ruparupanya,
tunggang terbalik jugak.
astaghfirullah hal azim.
T__T

alhamdulillah,
mujur Allah menegur.
kalau tak sampai bila pun tak kan nampak,
sampai bila pun tak kan sedar,
dan sampai bila pun tak kan boleh perbaiki diri.
walaupun malu,
tapi syukur.
alhamdulillah.
alhamdulillah.
alhamdulillah.

dalam situasi hari ini,
nak jaga ikhtilat memang susah sangat.
jadi masingmasing harus main peranan.
jaga peribadi diri sendiri.
insya-Allah nanti semuanya akan jadi senang.

dan sahabat sekalian (including kakakkakak kesayangan),
mulai hari ini,
tolong tegur ya jika saya tibatiba tersasar.
nasihat dan teguran kalian amat diperlukan.
saya tak kisah ditegur.
biar malu hari ini,
jangan malu sewaktu manghadap Dia nanti.
jadi, tolong ya?

saya nak jadi macam puteri Nabi Syu'aib.
dan saya pun nak mengajak kesayangan saya semuanya untuk jadi macam beliau.
mungkin mustahil untuk kita menjadi beliau,
tapi cukuplah jika kita mampu jadi "seperti" beliau.
andai tidak berjaya juga,
cukuplah jika usaha kita pun Allah kira.
insya-Allah.

p/s:
mohon maaf semua lelaki yang pernah saya kenali,
kerana saya tahu ada dosa tidak menjaga ikhtilat anda bertambah kerana saya.
insya-Allah lepas ni tade lagi pertambahan dosa sia-sia sebegitu.
mohon dimaafkan ya.

(permohonan maaf dibuat bimbang takut disabitkan di padang mahsyar nanti)

3 comments:

Anonymous said...

tu lahh. sama-sama tegur ya. huk3
memang susah sgt skrg nih. huu~

tolong tegur aku
bila mana aku melembutkan suara
dengan ajnabi
tolong tegur aku
bila aku tak berkedip mata memandang
seorang lelaki
tolong tegur aku
bila aku bercakap-cakap kosong
dengan si adam
tolong tegur aku bila aku
berjalan berduaan dgn mereka
tolong tegur aku
bila aku asyik berfikir ttg mereka

huu~

tolong! tolong! tolong aku juga. huu~ T_______________T

zulhelmi said...

bila kita mula rasa kita dah baik, saat tulah sebenarnya kita berkurang iman. mudah untuk melakukan perkara yang tak baik.
-ustaz hasanuddin-

aPpLePiE said...

deep:
ya2. berpesanpesan dgn kebenaran. berpesanpesan dgn kesabaran. :)

zol:
thanks utk perkongsian. :)